سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سزاوارترین مردم به خدمت، دانشمند است . [عیسی علیه السلام]

چوبستان
نویسنده :  مسلم جم

معرق در معنای کلام "اصولا هر چیزی رگه دار را گویند" ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقشها و طرحهای زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد.

پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری بدون شک رابطه این دو هنر را درمی یابیم.

وجه تشایه کاشی کاری معرق با معرق کاری روی چوب در شیوه عمل است که در هر دو مورد نقشها از ترکیب ثطعات رنگی جنس مورد نظر (در کاشی کاری – کاشی ، در معرق کاری چوب – چوب) شکل می گیرد.

سابقه معرق کاری و آموزش آن در اداره کل هنرهای سنتی به سال 1309 ه.ش. بر می گردد. در آن سال به پایمردی استاد حسین طاهرزاده بهزاد گروهی از هنرمندان نام آور هنرهای سنتی از سراسر کشور در تهران گرد هم آمده و مدرسه صنایع مستظرفه را بنیاد گذاشتند.

در طی سالیان ، معرق همپای حرکت زمان پیشرفت کرد و تحولات و نوآوریهای مختلفی در آن پدیدار شد. برای آشنایی با مسیر حرکت این هنر به اولین کارگاه منبت و معرق که در سال 1310 تحت سرپرستی استاد احمد امامی تأ سیس شد باید اشاره کرد.

تا سال 1334 اجرای معرق با پنج رنگ محدود متداول بود  و محمد طاهر امامی که در پی تنوع رنگ بیشتری در معرق بود در اندیشه بکارگیری مواد شیمیایی رنگی شد. بدین منوال در پی شناسایی گوناگونی رنگ، انواع چوبهای صنعتی شناخته شد .


یکشنبه 86/3/6 ساعت 8:5 صبح
نویسنده :  مسلم جم

معرق

با سلام به همه عزیزان


شنبه 86/3/5 ساعت 2:19 عصر
<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تابلوهای معرق کاری شده
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
42354 :کل بازدیدها
3 :بازدید امروز
1 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
درباره خودم
چوبستان
لوگوی خودم
چوبستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 
آرشیو
بهار 1386
طراح قالب